Oppdatering: Diett dag 15.

  • 06.11.2012 kl.10:20 i Tips.

N har jeg alts levd uten sukker, egg, rug, melk, hvete, gjr, (++?) i 15 dager (les mer her). Noe som har vrt vanskelig, men likevel lettere enn jeg trodde. Det gr veldig opp og ned fra hver dag som gr. De aller fleste dagene gr det greit, men andre dager er det veldig vanskelig ha lyst p maten som ligger fremfor deg. En dag l jeg faktisk og grt i over en time fordi kroppen min hadde s lyst p sukker. Jeg tror det den 5. dagen av dietten. Jeg prver spise mye grnnsaker, noe jeg er relativt flink til, men burde spise mye mer ntter enn det jeg gjr. Det jeg spiser mye av er wok, og hjemmelagde kjttboller med spesialpasta laget av mais og tomatpurr til. Mamma er ogs snill nok til lage knekkebrd til meg, som stort sett er laget av fr, med "falske" egg som bindemiddel. (litt usikker p hva det faktisk er hun bruker).

P knekkebrdene har jeg aller helst bananer og syltety (hjemmelaget, uten sukker, sklart) p. Men siden jeg kun kan spise 250 gram frukt om dagen, hender det jeg sparer det til noe annet. n appelsin om dagen er mitt godteri, men jeg kan ogs spise potetgull, popcorn og sjokolade (uten sukker og melk). Til min store glede fant jeg ut for en uke siden at jeg ogs kan spise taco, s lenge jeg ikke har i tacosaus eller rmme. Ettersom jeg alltid har vrt for kjedelig for begge disse, kan jeg med andre ord spise den akkurat som jeg pleier, bortsett fra at jeg ikke kan spise lomper. Jeg skal dog ikke ha s altfor mye mais heller, ettersom det er s stt, men ser ikke s strengt p dette.

Jeg har dog hatt et par glipper, uten vilje. To ganger har jeg ftt i meg litt sukker uten vre klar over det fr etterp. Frst med sodd, som jeg jublet over at jeg kunne spise da jeg s igjennom ingredienslista i butikken, noe jeg etter ha spist det fant ut at var feil. Det var litt sukker i, men heldigvis ikke s mye. Ogs med sukker glapp jeg p da jeg kjpte meg vann med sitronsmak, uten tenke langt nok til at det sklart er sukker i det ogs. Etter ha drukket over halve flasken leste jeg av kjedsomhet p innholdslista, og fant ut at det ogs i den var sukker. Annet enn dette, pluss at jeg en gang spiste en kiwi mer enn dosen frukt jeg skal ha daglig, har jeg fullt og helt holdt meg til dietten. Og det gr greit.

Sklart er det mye jeg savner, og det er iblant vanskelig vre med venner som kjper kjeks og sjokolade p butikken, mens det eneste jeg med sikkerhet kan kjpe med meg som snacks er sukkererter eller potetgull med kun salt. Det som irriterer meg mest akkurat n er at jeg ikke vet hvor lenge det varer. Akkurat som dietten er n, varer vel til 19 november, da jeg skal inn i nytt mte med ernringsfysiolog, men etter det er det ikke bare spise fritt. Sannsynligvis vil jeg starte med n og n ting etter dette, for se hvordan kroppen reagerer, men jeg vet ikke sikkert, da hun ikke ville svare p dette fr mtet den 19.

Vi har mttet kjpe veldig mye nytt p helsekosten, og da jeg spurte mamma hvor mye alt dette hadde kostet svarte hun at hun ikke turte tenke p det engang. S ja, det er et dyrt prosjekt, det er helt klart. Mat fra helsekost er flere ganger dyrere enn p vanlig butikk, og jeg synes veldig synd p de som er veldig allergiske og som ikke har annet valg enn betale i dyre dommer for maten sin. Men at det er sunnere, er det vel ikke sprsml om. Hvis du bruker tid og leter finner du helt klart mer enn du trodde. Det finnes veldig mye mer enn jeg var klar over. En hel rekke forskjellige meltyper, for eksempel potetmel og mandelmel, pasta laget av mais, diverse sauser, mange forskjellig typer sjokolade og annet "godteri", erstatninger for sukker (jeg foretrekker sukrin), osv osv. Det er bare lete, og s finner du. Alle vi har mtt i de forskjellige helsekostningene har ogs vrt veldig kunnskapsrike og hjelpsomme.

Hva formen angr, er den ikke noe merkverdig bedre. Heller verre, forvrig. Jeg tror dog ikke dette skyldes dietten, men heller at jeg bare har en drlig periode akkurat n. Men det kan ogs spille inn med det psykiske, noe dette helt klart gr litt utover. Det er jo kjedelig nesten ikke kunne spise annet enn grnnsaker og rent kjtt. Det er vanskelig, og det er tft. Nr skolen kommer opp det igjen, og jeg ikke fler jeg mestrer noe, gr det utover psyken, som igjen gjr det fysiske enda verre. En ond sirkel, som alt annet.

Ellers vil jeg beklage p sen oppdatering, men hverdagen er litt tung for tiden. Skal prve ta litt bilder av det som har hjulpet mest i dietten, og de oppskriftene som jeg(/mamma) bruker.

8 kommentarer

Siv

06.11.2012 kl.11:51

Det virker som om du er MER positiv n enn du var FR prosjektet i det minste - og det er jo bra! Hadde det ikke vrt s dyrt og mye styr... Lykke til, fina!

Synne Dubniczky

06.11.2012 kl.21:52

Okei, n har jeg snakket litt med deg om det, men vil bare kommentere litt, uansett. Frst: jeg synes du er s flink!! Det er ikke noe enkelt prosjekt legge om kostholdet sitt helt snn som du har gjort, det skal vre sikkert og visst. Og: det tar nok litt tid fr du merker forskjell. Det er en ganske stor forskjell, men etterhvert vil du nok merke at det blir bedre med kroppen din. S klart er det ogs viktig at hodet er med for at du skal fle deg helt bra, s jeg hper du fr jobbet og finner ut av det, ogs. Etterhvert tror jeg ogs det vil bli enklere for deg holde deg unna sukkeret. Nr kroppen er spass vant til f det hver dag, er det ikke rart at man kjenner et slags sug.

Du er fin ♡

Susanne

13.11.2012 kl.21:25

Gah, dietter SUGER! Har prvd ut mye for helsa i lpet av rene (var jo vegetarianer i tre r, ble sykere og sykere, s prvde ut forskjellig, men det er s mye jobb... og ikke minst som du nevner; dyrt!), s n holder jeg meg til en detoxdiett to-tre ganger i ret. Og legger om kostholdet hvis det har vrt uker med litt mye alkohol, sukker og fett.

Men du er flink, og kroppen vil nok ta seg opp etterhvert.

malinkleiven.

14.11.2012 kl.10:44

Siv: Det er litt bde og, ettersom det penbart ikke har hjulpet p formen, fles det litt poenglst.. Men n er jeg snart ferdig, og da kan jeg iallefall vre stolt over ha holdt ut en hel mned :) Uansett om det var til nytte eller ikke!

malinkleiven.

14.11.2012 kl.10:47

Synne Dubniczky: Du er s skjnn du, Synnemor <3 Ja, det kan godt hende jeg ville merket forskjell om jeg fortsatte veldig lenge, men jeg tror rlig talt ikke jeg gidder det. Nr det kun har gjort ting verre til n, og jeg ikke fr spist det jeg har lyst p, virker det ikke helt som det er verdt det.. Men det har vrt en erfaring, iallefall! Og det kan godt hende jeg prver p lignende prosjekt senere, men jeg tror jeg burde vente til jeg ikke har noe annet jeg m klare, som skole n. Takk for ste ord og hjelp, fine du <3

malinkleiven.

14.11.2012 kl.10:49

Susanne: Detox-diett er nok egentlig en veldig lur greie! Jeg tror det er noe lignende det du gjr jeg kommer til gjre fremover. vre flinkere, men ikke holde meg helt unna alt. N som jeg har gtt s lenge uten alt, og ikke har den samme "avhengigheten" lenger, tenker jeg det er lettere starte nye, bedre vaner. Men den dietten jeg gr p n, er nok ikke noe vits i holde p. M nesten prve en detox-kur, det kan nok hjelpe mer enn dette. Og om jeg ikke merker forskjell, vet jeg iallefall at det er veldig bra for kroppen, men likevel ikke like mye styr som dette!

Bera

22.03.2013 kl.15:24

Oii, m skrive en kommentar til jeg, for kjenner meg s altfor godt igjen i dette. Fler med deg og hper du blir bedre:) Spiser ikke annet enn grnnsaker og rent kjtt selv, og merker at det er litt for begrenset iblant nr fantasien tar slutt p hvordan variere maten. Og m bare innrmme at jeg liiider nr venner bestiller pizza, og jeg m vente med spise til jeg er hjemme igjen og antagelig ikke har noe annet enn salatblader se frem til (satt p spissen) :) hehe. Men det er jo absolutt verdt det om det gjr kroppen bedre!

malinkleiven.

29.03.2013 kl.15:48

Bera: Heldigvis trengte jeg ikke g p denne dietten i mer enn en mned, for det var vanskelig. Litt feil si jeg er glad for at det ikke hjalp, men p en mte s er jeg det likevel. Hper du finner nye favorittretter som er "lov" spise. Det hjelper iallefall :)

Skriv en ny kommentar






hits